Pozycjonowanie stron

Kto powinien zlecić pozycjonowanie stron internetowych? Webmasterzy są przekonani, że stronę internetową należy nie tylko rozwijać, ale także optymalizować. To może zapewnić Ci idealną pozycję w wyszukiwarkach, a tym samym przyciągnąć więcej klientów. Powstaje jednak pytanie, komu zlecić pozycjonowanie strony? Czy warto samodzielnie podejmować poszczególne kroki?

Zrób własne SEO – tak czy nie?

Przede wszystkim zastanówmy się, czy samodzielne pozycjonowanie strony jest skuteczne? Bez wątpienia jest to najtańszy sposób na optymalizację Twojej strony internetowej – nic nie płacimy, ale czy jednocześnie osiągamy zamierzone efekty? Odpowiedź nie jest oczywista, ponieważ wiele zależy od tego, czy posiadamy odpowiednią wiedzę i doświadczenie w zakresie pozycjonowania stron internetowych. Ogólnie rzecz biorąc, samodzielne, skuteczne pozycjonowanie mogą podjąć się tylko specjaliści SEO. Jednocześnie ci, którzy uczą się tylko z książek lub webinarów, najprawdopodobniej nie osiągną oczekiwanych rezultatów. Kolejnym problemem jest to, że musimy poświęcić czas na zlokalizowanie strony internetowej.

Nie trzeba dodawać, że optymalizacja strony internetowej zajmuje zwykle co najmniej kilka miesięcy. W wysoce konkurencyjnej branży można by nawet mówić o rocznym procesie optymalizacji. Okresy te odnoszą się do sytuacji, w których działania są podejmowane w sposób ciągły, a osoby podejmujące się zadań posiadają odpowiednią wiedzę. Jednocześnie ci, którzy samodzielnie pozycjonują witrynę, mają tendencję do odwlekania kolejnych zadań. Wynika to na przykład z konieczności wypełnienia innych obowiązków zawodowych lub rodzinnych. Niemniej optymalizację serwisu powinniśmy w miarę możliwości powierzyć osobom, które posiadają odpowiednią wiedzę i są w stanie przeprowadzić poszczególne etapy w określonym czasie.

Agencje marketingowe – czy warto z nimi współpracować?

Usługi pozycjonowania stron internetowych świadczone są przez profesjonalne agencje marketingowe. Zatrudniają specjalistów SEO, copywriterów lub grafików ze specjalistyczną wiedzą i dużym doświadczeniem zawodowym. Są w stanie zrealizować nawet najtrudniejsze projekty, na przykład firmy działające w bardzo trudnych, wysoce konkurencyjnych branżach.

Zasady współpracy ustalane są zawsze indywidualnie z uwzględnieniem potrzeb i możliwości finansowych Klienta. Zawiera umowę z agencją świadczącą usługę. Z drugiej strony agencja wystawia faktury, którymi właściciel serwisu może się rozliczać jako przedsiębiorca. Istnieją jednak pewne wady współpracy z profesjonalną agencją marketingową. Przede wszystkim pamiętajmy o finansach – przy bardzo ograniczonym budżecie personel może wykonać za nas tylko część zadań z zakresu pozycjonowania strony. Nie ulega wątpliwości, że współpraca z agencją marketingową jest relatywnie kosztownym rozwiązaniem. Zwykle decyzje podejmują tylko większe firmy, dysponujące większymi budżetami reklamowymi. Z kolei mali przedsiębiorcy muszą znaleźć relatywnie duże środki, biorąc pod uwagę ich roczny, ogólny (nie tylko reklamowy) budżet.

Praca z freelancerami – jak to wygląda?

Pozycjonowanie stron
Pozycjonowanie stron

Nieco tańszym sposobem na pozycjonowanie strony internetowej jest współpraca z freelancerem, który specjalizuje się w SEO. Freelancer to zazwyczaj ktoś, kto kiedyś był pracownikiem agencji marketingowej, ale teraz zdecydował się na prowadzenie własnej firmy. Wielu z nich prowadzi firmy, więc bez problemu mogli nam wystawić fakturę. Freelancerzy to zazwyczaj osoby wykwalifikowane, ale wśród nich możemy spotkać osoby o niewielkiej wiedzy, które stawiały pierwsze kroki w tym zawodzie. Ich działania mogą być długoterminowe z niewielkim skutkiem.

Niestety, nigdy nie jesteśmy pewni, kogo spotkamy. Zanim więc zdecydujemy się na podjęcie współpracy, warto skorzystać z naszej opinii na temat konkretnej osoby i sprawdzić jej portfolio. Skupmy się również na cenach oferowanych przez freelancerów. Generalnie powinny być one niższe niż ceny oferowane przez agencje marketingowe. Nie jest to jednak regułą – freelancerzy mogą składać podobne oferty podmiotom eksperckim.

Kogo wybrać do pozycjonowania strony?

Wybór osoby odpowiedzialnej za pozycjonowanie naszej strony nie był łatwy. W pierwszej kolejności powinniśmy określić nasz budżet. W dużej mierze zależy to od tego, czy stać nas na współpracę z profesjonalną agencją marketingową. Oczywiście możemy również skorzystać z równie skutecznych usług freelancerów, którzy zapewnią korzystniejsze warunki współpracy. Pamiętaj jednak, że zlokalizowanie strony to zadanie eksperta z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem. W przeciwnym razie możemy nie być w stanie przez długi czas zajmować idealnej pozycji w wyszukiwarce.