Witamina C – gdzie się znajduje

Bardzo ważne jest to, że witamina c ma spory wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. Za co odpowiada ten składnik? Czym cechuje się witamina c? Gdzie się znajduje w największych ilościach? Biorąc pod uwagę nie tylko warzywa, ale także owoce? Kiedy zdecydować się na suplementy? Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdują się w dzisiejszym wpisie.

Warzywa – jakie warto przede wszystkim spożywać?

Nie da się ukryć, że niedobory tego składnika mogą mieć naprawdę negatywne skutki pod kątem funkcjonowania naszego organizmu. O co jednak dokładnie chodzi w praktyce? Kiedy pomaga witamina c? Gdzie się znajduje w sporych ilościach? Zanim to wszystko wyjaśnimy, chcemy przytoczyć, jakie są skutki przyjmowania na co dzień zbyt małych dawek. Jeśli zaś chodzi o ten aspekt, to są rozmaite informacje na ten temat. Niemniej jednak przyjmuje się, że średnio powinno spożywać się od 60 mg do 100 mg tego składnika na dobę. To zapotrzebowanie wzrasta z wiekiem (jest większe w przypadku dorosłych niż dzieci). Jeśli ktoś trenuje, to także powinien spożywać więcej witaminy c na co dzień. Niedobory są bowiem opłakane w skutkach. Z czym trzeba się jednak w ogóle liczyć na tej płaszczyźnie? Chodzi między innymi o osłabienie, czy szybkie męczenie się… Poza tym warto wymienić brak apetytu, trudno gojące się rany, krwawiące dziąsła, czy tendencję do występowania siniaków itp.

Nie chcesz dopuścić do takiej właśnie sytuacji? W takim razie powinieneś spożywać odpowiednio dużo witaminy c. Na początek zajmijmy się tym, gdzie jej nie brakuje, uwzględniając warzywa. Interesuje Cię zaś taki właśnie temat, jak witamina c? Gdzie się znajduje ona w relatywnie sporych ilościach? Chodzi między innymi o nać pietruszki, paprykę albo brukselkę. Rozmaite badania dowodzą, że w tych właśnie warzywach jest sporo naturalnie występującej witaminy. Co jeszcze warto spożywać, by nie dopuścić do niedoborów? W 100 g suchego produktu witaminy c nie brakuje także w kalarepie, brokułach oraz kapuście. Dobrym wyborem są również kalafiory, szpinak, cykoria, czy systematyczne jedzenie fasolki szparagowej itp. Warto zatem tak ustalić jadłospis, by tych konkretnych elementów nie brakowało w codziennej diecie. Ewentualnie zawsze można poprosić o pomoc dobrego dietetyka. Fachowiec ustali jadłospis i możesz być pewny, że będą tam optymalne dawki nie tylko samych witamin (z rozmaitych kategorii), ale także składników mineralnych. A one także są zaś niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

Owoce bogate w witaminę c

Lubisz owoce? To dobrze. Możesz bowiem połączyć przyjemne z pożytecznym. Wszak owoce to kopalnia witaminy c. A przynajmniej niektóre z nich. Często powtarzanym mitem jest to, że witaminy c przede wszystkim nie brakuje w cytrusach. Trzeba jednak zwrócić uwagę na fakt, że wcale nie są one na pierwszych miejscach w takich klasyfikacjach. Jaki owoc posiada zatem zdecydowanie najwięcej witaminy c? Co ciekawe, jest to dzika róża. Badania dowodzą, że w 100 g suchego produktu może być nawet 800 g tego składnika. Dla porównania nać pietruszki zawiera (przy takich samych proporcjach) nieco ponad 260 g. Oczywiście, dużo na tej płaszczyźnie zależy od rodzaju owocu. Więcej właściwości korzystnych dla funkcjonowania organizmu mają oczywiście te produkty, które są naturalnie uprawiane; bez żadnych dodatków chemicznych. Gdzie jeszcze zasadniczo nie brakuje tego składnika? Chodzi na pewno o owoce czarnej porzeczki. Są one nie tylko smaczne, ale także bardzo zdrowe. Jedzenie takich owoców lub przede wszystkim spożywanie soków (to najczęściej stosowana forma) to gwarancja braku niedoborów. W tym temacie trzeba wspomnieć jeszcze o kilku innych wariantach. Lubisz jeść owoce? Chcesz zaś od teraz w głównej mierze spożywać takie produkty, które są bogate w ten konkretny składnik? W takiej sytuacji warto zdecydować się bez najmniejszego cienia wątpliwości na truskawki, czy kiwi. Co ciekawe, dopiero w dalszej kolejności są rekomendowane pod tym względem cytrusy. Na kolejnych miejscach znajdują się bowiem grejpfruty, cytryny oraz pomarańcze.

Dlaczego warto zdecydować się na suplementy z witaminą c?

Tak, jak wspominaliśmy, witamina c powinna być przyjmowana w dawkach średnio od 60 mg do 100 mg. Można spotkać się z badaniami, które sugerują nawet większe spożycie. Nie da się jednak ukryć, że czasami jedzenie tylko warzyw oraz owoców nie jest do końca wystarczające. Szczególnie biorąc pod uwagę osoby, które trenują. W takiej sytuacji to zapotrzebowanie jest bowiem znacznie większe. Nie może zatem zaskakiwać, że w tym momencie polecane są suplementy. Na rynku ich nie brakuje. I to naprawdę bardzo dobrej jakości. Czym cechują się jednak takie właśnie produkty? Między innymi są bezpieczne. Oczywiście, zakładając właściwe dawkowanie; zgodne z zaleceniami producenta. Poza tym są one skuteczne i bardzo szybko działają. W ten sposób można błyskawicznie dostarczyć do naszego organizmu odpowiednie dawki witaminy c. O czym jeszcze nie można zapominać? Spora rywalizacja powoduje, że można liczyć na przystępne ceny za te produkty.